Khamis, September 04, 2008

Ramadhan Yang Sama Natijah Yang Berbeza

Wahai Tetamu-tetamu Allah di Bulan Ramadhan, Bulan Ramadhan merupakan bulan yang penuh keagungan dan keberkatan yang cukup banyak dan luas. Alhamdulillah bersyukur kita ke hadrat Ilahi di atas peluang dan kesempatan yang dianugerahkan kepada kita pada tahun ini untuk terus berpuasa dan beribadat di bulan Ramadhan yang penuh dengan keberkatan dan kemuliaan. Semestinya kita menyedari bahawa tidak semua insan dapat berpeluang mengharungi bulan Ramadhan, melainkan mereka telah dipilih dan diizinkan oleh Allah SWT. Oleh itu, marilah kita memastikan agar Ramadhan yang sama yang hadir pada tahun ini, memberikan natijah yang berbeza kepada kehidupan kita sebagai seorang Muslim, iaitu lebih baik daripada yang sebelumnya.

Khutbah Rasulullah Menyambut Bulan Ramadhan

Wahai manusia! Sungguh telah datang pada kalian bulan Allah dengan membawa berkat, rahmat dan maghfirah. Bulan yang paling mulia di sisi Allah. Hari-harinya adalah hari-hari yang paling utama. Malam-malamnya adalah malam-malam yang paling utama. Jam demi jamnya adalah jam-jam yang paling utama. Inilah bulan ketika kamu diundang menjadi tetamu Allah dan dimuliakan-Nya. Di bulan ini nafas-nafasmu menjadi tasbih, tidurmu adalah ibadah, amal-amalmu diterima, dan doa-doamu diijabah. Bermohonlah kepada Allah Tuhanmu dengan niat yang tulus dan hati yang suci agar Allah membimbingmu untuk melakukan puasa dan membaca kitab-Nya. Celakalah orang yang tidak mendapat ampunan Allah di bulan yang agung ini. Kenanglah dengan rasa lapar dan hausmu, kelaparan dan kehausan di hari kiamat. Bersedekahlah kepada kaum fakir dan miskin. Muliakanlah orang tuamu, sayangilah yang muda, sambunglah tali persaudaraanmu, jaga lidahmu, tahan pandanganmu dari apa yang tidak halal kamu memandangnya, dan tahanlah pendengaranmu dari apa yang tidak halal kamu mendengarnya. Kasihanilah anak-anak yatim, nescaya dikasihi manusia anak-anak yatimmu. Bertaubatlah kepada Allah dari dosa-dosamu. Angkatlah tangan-tanganmu untuk berdoa pada waktu solatmu kerana itulah saa-saat yang paling utama ketika Allah ‘Azza Wajalla memandang hamba-hamba-Nya dengan penuh kasih sayang ; Dia menjawab mereka ketika mereka menyeru-Nya, menyambut mereka ketika mereka memanggil-Nya, dan mengabulkan mereka ketika mereka berdoa kepada-Nya. Wahai manusia! Sesungguhnya diri-dirimu tergadai kerana amal-amalmu, maka bebaskanlah dengan istighfar. Punggung-punggungmu berat kerana beban (dosa-dosamu), maka ringankanlah dengan memanjangkan sujudmu. Ketahuilah! Allah SWT bersumpah dengan segala kebesaran-Nya bahawa Dia tidak akan mengazab orang-orang yang solat dan sujud kepada-Nya, dan tidak akan mengancam mereka dengan neraka pada hari manusia berdiri di hadapan Rabbul ‘Alamin. Wahai manusia! Barangsiapa di antaramu memberi makan(iftor) kepada orang-orang mukmin yang berpuasa di bulan ini, maka di sisi Allah nilainya sama dengan membebaskan seorang hamba dan ia diberi keampuanan atas dosa-dosanya yang lalu.
Sahabat-sahabat bertanya : Ya Rasulullah, tidakkah kami semua mampu berbuat demikian? Rasulullah menjawab : Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan hanya sebiji kurma, jagalah dirimu dari api neraka walau hanya dengan seteguk air. Wahai manusia! Siapa yang membaguskan akhlaknya di bulan ini, ia akan berhasil melepasi titian sirat pada hari kaki-kaki lain tergelincir. Barangsiapa yang meringankan pekerjaan orang-orang yang dimiliki tangan kanannya (pegawai atau pembantu) di bulan ini, Allah akan meringankan pemeriksaan-Nya di hari kiamat. Barangsiapa yang menahan kejahatannya di bulan ini, Allah akan menahan kemurkaan-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya.
Barangsiapa yang memuliakan anak yatim di bulan ini, Allah akan memuliakannya pada hari ia berjumpa dengan-Nya.
Barangsiapa yang menyambungkan tali persaudaraan (silaturrahim) di bulan ini, Allah akan menghubungkan dia dengan rahmat-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya. Barangsiapa yang memutuskan kekeluargaan di bulan ini, Allah akan memutuskan rahmat-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya. Barangsiapa melakukan solat sunat di bulan ini, Allah akan menuliskan baginya kebebasan dari api neraka. Barangsiapa yang melakukan solat fardu, baginya adalah ganjaran seperti melakukan 70 solat fardu di bulan yang lain.
Barangsiapa memperbanyakkan selawat kepada-Ku di bulan ini, Allah akan memberatkan timbangannya pada hari timbangan meringan. Barangsiapa pada bulan ini membaca satu ayat al-Quran, ganjarannya sama seperti khatam al-Quran pada bulan-bulan yang lain. Wahai manusia! Sesunguhnya pintu-pintu syurga dibukakan bagimu, maka mintalah kepada Tuhanmu agar tidak menutupnya. Pintu-pintu neraka tertutup, maka mohonlah kepada Tuhanmu agar tidak membukanya kepadamu. Syaitan-syaitan dibelenggu, maka mintalah agar ia tidak lagi menguasaimu. Amirul mukminin, saidina Ali karramallahu wajhah berkata : Aku berdiri dan berkata : Ya Rasulullah. Apakah amalan yang utama di bulan ini? Jawab Nabi SAW : Ya Abal Hasan, Amalan yang paling utama di bulan ini adalah menjaga diri dari apa yang diharamkan oleh Allah.
Petikan dari : PUASA BERSAMA RASULULLAH, Karangan Ibnu Muhammad,Pustaka Al-Bayan Mizan.
Target Saya di Bulan Ramadhan Ini Ialah :

  1. Saya harus qiamullail (solat malam) & witir sebulan penuh
  2. Saya harus melaksanakan solat qabliah & ba’diah setiap waktu
  3. Saya harus solat dhuha setiap hari minima 2 rakaat.
  4. Saya harus khatam al-Quran 2 kali.
  5. Saya harus hafaz juz ’amma semuanya
  6. Saya harus membaca tafsir / terjemahan al-Quran minima 1/3 Al-Quran
  7. Saya harus solat lima waktu dengan berjamaah
  8. Saya harus memberi buka orang yang berpuasa, minima 1 kali dalam seminggu
  9. Saya harus membaca buku Islam, minima 1 buku
  10. Saya harus mampu menahan rasa marah
  11. Saya harus menghilangkan rasa benci, dendam, hasad dengki, dan bersangka buruk kepada semua mukmin tanpa ada yang terkecuali (saya harus memaafkan semuanya)
  12. Saya harus mampu menundukkan pandangan
  13. Saya harus banyak merenung uutuk muhasabah kesalahan-kesalahan diri
  14. Saya harus jujur terhadap diri sendiri terutama sekali terhadap Pencipta saya
  15. Saya harus lenyapkan sifat angkuh, sombong, takabbur, riya’, ’ujub dan sum’ah
  16. Saya tidak akan berbicara kecuali perkara-perkara yang penting sahaja
  17. Saya harus infaq setiap hari walaupun hanya LS 5
  18. Saya harus berusaha melawan godaan syaitan malas yang menggoda semuanya harus saya persembahkan hanya untuk mendapat keredhaan Allah SWT semata-mata. ”Ya Allah, Ya Rabb ! Berikanlah hamba-Mu ini kekuatan untuk melaksanakan semuanya kerana-Mu Ya Allah. Tidak ada daya dan kekuatan kecuali hanya dari Engkau Ya Allah !!! Ya Rabbi !!! ”
Tips Khatam Al-Quran
”Baca sedikit tetapi selalu”
· satu juzuk selalunya mengandungi 20 mukasurat, oleh itu :
  • bacalah 4 mukasurat selepas subuh (20 minit)
  • bacalah 4 mukasurat selepas Zuhur (20 minit)
  • bacalah 4 mukasurat selepas Asar (20 minit)
  • bacalah 2 mukasurat selepas Isya’ (20 minit)
  • bacalah 6 mukasurat selepas Tarawih (20 minit)
  • Tuliskan nombor mukasurat setiap kali berhenti membaca di atas sebuah kad @ kertas kecil yang diselit di dalam Al-Quran
  • Bawalah Al-Quran ke mana-mana, yang kecil lebih mudah. Setiap kali ada ruang waktu, buka dan baca dari mana anda berhenti
  • Bagi pekerja pejabat, ambil waktu sarapan pagi (7.30-8.00pagi), waktu minum (10.00-10.30pagi) dan waktu makan tengahari. Bacalah sedikit-sedikit setiap kali
  • Bagi pelajar, gunakan masa rehat, masa tiada kuliah atau kelas, carilah sudut yang tenang dan bacalah Al-Quran
  • Sementara menunggu waktu solat di masjid atau surau, datang awal sebelum azan
  • Pada hari cuti, gandakan bacaan pada waktu pagi, di antara 10.00-12.00 tengahari. Ramai orang berehat sambil menonton TV. Alangkah baiknya masa itu digunakan dengan mencari sudut yang tenang di rumah dan baca Al-Quran
  • Selalu menjaga wudhu supaya boleh membaca Al-Quran bila-bila masa
  • Untuk wanita yang haid, bacalah makna Al-Quran serta tadabbur (perdalami), maknanya dengan membaca tafsir. Ini bermakna kita masih berinteraksi dengan Al-Quran. Jangan tinggalkan langsung Al-Quran.

Tiada ulasan: